Idag saxar vi från dagens upplaga från Kungälvsposten som observerat den båtplatsproblematik som råder i Marstrand. Detta gäller såväl gästhamnen som de fasta platserna. Vi inleder med ett reportage gällande Marstrands båtförening och kommunens inkompetens att ens fatta beslut. Som näringsidkare och i stort behov av platser är ju min syn på kommunens hantering av detta ärende helt oförstålig ... Klicka även gärna på bilden eller i rubriken för att läsa mer om vår båtplatsproblematik i Marstrand ....
Båtförening planerar för tusen nya båtplatser
Båtföreningen har tagit fram långtgående planer för 1 000 båtplatser i Marstrand. – Det är finansierat och den första etappen har godkänts av berörda myndigheter, säger Björn Nyström, ordförande i Marstrands båtförening. Men responsen från kommunen låter vänta på sig. Arbetet för att ta fram en hållbar plan för att bygga nya båtplatser i Marstrand har pågått i sex år, efter en förfrågan från länsstyrelsen 2003. Medlemmarna i Marstrands båtförening har jobbat ideellt och tätt ihop med den kommunala hamnverksamheten i Marstrand. – Det är ett stort sug efter båtplatser. Det finns 1 050 platser i Marstrand och 400 står i kö. Dessa kommer aldrig att få en båtplats om vi inte bygger ut, vilket är fullt möjligt. Vi måste utveckla hamnen och se till vilket behov som finns, menar Björn Nyström. Båtföreningen och hamnverksamheten har tillsammans gjort noggranna undersökningar över var det är mest lämpligt att bygga småbåtshamnarna. Planerna har landat på sydvästra delen av Koön, kring Fiskhamnen, Badhålan och Kilholmarna, samt mer centralt i Muskeviken. – I första etappen kan vi skapa 450 nya båtplatser, sedan 550 till. Idag vid kappseglingar körs båtarna in till slipen inne i Marstrand. En hamn vid Kilholmarna skulle minska trafiken i samhället samt förbättra boendemiljön och trafiken. Marstrands båtförening presenterade sina planer för Kungälvs kommun i september 2008 och gjorde en ny påstötning i januari i år. – Föreningen fick löfte om att kommunen skulle återkomma. Det är det ingen som har gjort. Kommunen verkar inte intresserad. Vi är bekymrade och besvikna. Vi hade kunnat börja bygga idag. – Allt är finansierat. Det kommer inte att kosta Kungälvs kommun någonting, mer än anslutning av vatten och el. Man måste ju ge lite för att få mycket. Björn Nyström har svårt att se Marstrand utan båtlivet. – Ingen vill flytta hit som åretruntboende om inte möjlighet finns till båtplats. Han tycker att hamnen är en resurs som kommunen borde ta vara på bättre. Detta gäller även utveckling av gästhamnen. – Marstrands hamn är ju egentligen Kungälvs hamn belägen i Marstrand. Det finns ingen annan i kommunen. Fästningsholmen är för liten. Och det finns en enorm utvecklingspotential i Marstrand. Hur ser det ut om fem år? Finns det någon ny hamn då? – Ja, det hoppas jag verkligen. Jag måste tro på att allt det arbete som är nedlagt kommer att tas till vara av kommunen på ett positivt sätt för en utveckling av Marstrands hamn, säger Björn Nyström.
Niklas Ohlson
niklas.ohlson@kungalvsposten.se
0303-20 68 22
tisdag, 21 april 2009
Båtförening planerar för tusen nya båtplatser
Båtföreningen har tagit fram långtgående planer för 1 000 båtplatser i Marstrand. – Det är finansierat och den första etappen har godkänts av berörda myndigheter, säger Björn Nyström, ordförande i Marstrands båtförening. Men responsen från kommunen låter vänta på sig. Arbetet för att ta fram en hållbar plan för att bygga nya båtplatser i Marstrand har pågått i sex år, efter en förfrågan från länsstyrelsen 2003. Medlemmarna i Marstrands båtförening har jobbat ideellt och tätt ihop med den kommunala hamnverksamheten i Marstrand. – Det är ett stort sug efter båtplatser. Det finns 1 050 platser i Marstrand och 400 står i kö. Dessa kommer aldrig att få en båtplats om vi inte bygger ut, vilket är fullt möjligt. Vi måste utveckla hamnen och se till vilket behov som finns, menar Björn Nyström. Båtföreningen och hamnverksamheten har tillsammans gjort noggranna undersökningar över var det är mest lämpligt att bygga småbåtshamnarna. Planerna har landat på sydvästra delen av Koön, kring Fiskhamnen, Badhålan och Kilholmarna, samt mer centralt i Muskeviken. – I första etappen kan vi skapa 450 nya båtplatser, sedan 550 till. Idag vid kappseglingar körs båtarna in till slipen inne i Marstrand. En hamn vid Kilholmarna skulle minska trafiken i samhället samt förbättra boendemiljön och trafiken. Marstrands båtförening presenterade sina planer för Kungälvs kommun i september 2008 och gjorde en ny påstötning i januari i år. – Föreningen fick löfte om att kommunen skulle återkomma. Det är det ingen som har gjort. Kommunen verkar inte intresserad. Vi är bekymrade och besvikna. Vi hade kunnat börja bygga idag. – Allt är finansierat. Det kommer inte att kosta Kungälvs kommun någonting, mer än anslutning av vatten och el. Man måste ju ge lite för att få mycket. Björn Nyström har svårt att se Marstrand utan båtlivet. – Ingen vill flytta hit som åretruntboende om inte möjlighet finns till båtplats. Han tycker att hamnen är en resurs som kommunen borde ta vara på bättre. Detta gäller även utveckling av gästhamnen. – Marstrands hamn är ju egentligen Kungälvs hamn belägen i Marstrand. Det finns ingen annan i kommunen. Fästningsholmen är för liten. Och det finns en enorm utvecklingspotential i Marstrand. Hur ser det ut om fem år? Finns det någon ny hamn då? – Ja, det hoppas jag verkligen. Jag måste tro på att allt det arbete som är nedlagt kommer att tas till vara av kommunen på ett positivt sätt för en utveckling av Marstrands hamn, säger Björn Nyström.
Niklas Ohlson
niklas.ohlson@kungalvsposten.se
0303-20 68 22
tisdag, 21 april 2009