Äntligen, så slapp jag åka med färjan för första gången på ett halvår nu på morgonen. Har alltså sjösatt ekan och är man bosatt på marstrandsön så är egen båt guld värd. Nu slipper man ständigt titta på klockan och räkna ut om man hinner med nästa färja eller ej, eller om man skall stanna hemma eller på jobbet 10 minuter till för att man skall slippa springa. I år har dessutom turlistan förändrats på färjan och då jag efter 15 år fortsatt kunde glömma bort tiderna enligt den gamla tidtabellen så var ju en ny lista väldigt komplicerat att hantera.
Oavsett så slipper man detta nu då man med egen eka inte behöver bry sig om vare sig tider eller nyckfulla färjeförare. Dessa har nämligen ibland sina egna ideér om vad klockan är och faller man i onåd hos någon så kan man riskera att få bommen fälld framför ögonen på en så man får stå och vänta till kommande tur. Allt har väl blivit betydligt bättre numera än som det var förr om åren. Jag har själv blivit utskälld av en förare för många år sedan då jag skulle ta en nattfärja hem och på så vis väckt upp färjeföraren som om ingen skulle åka över till ön kunde sova bort hela sitt arbetspass nattetid. "veta hut, att väcka gammalt folk", var kommentaren samt att jag som resenär kunde väl planera mina tider bättre !!! Annars så var det väl mest Lasse Nilsson på Socitetshuset som var den som var drabbad av egensinniga färjeförare ... Vid något tillfälle tror jag det var en hel orkester som skulle spela på Såsen som inte fick ta med sin turnébuss över. De fick bära trummor, gitarrer och annat i regnet. Det "roliga" med denna historien var att när en tokarg Lasse Nilsson sprungit ner till färjan och föraren står och förklarar för honom att inga fordon fick köra över till ön efter 14.00 så rullade samtidigt en stor flyttbuss samt en grävmaskin ombord på färjan !!! (man förstår att Lasse till slut tröttnade på att driva verksamhet på ön och sålde sitt socitetshus till förmån för att bli slottsherre på Thorskog). Även om det mesta nuförtiden fungerar bra på färjan så hade vi själva en osannolik situation för ungefär ett år sedan då en bekant skulle komma ut och hälsa på oss på ön en fredagskväll ... Denna episod skapade följande arga brev som jag då skickade till ansvariga m.fl.
Hej Lars Remler
(kopia även skickad till Team Marstrand medlemmar m.fl, som eventuellt kan ha intresse av denna info)
Igår (fredag kväll 16 maj) satt vi hemma på marstrandsön och väntade på en vän som skulle besöka oss.Han kom aldrig ?Han hade bara 18:- i kontanter i svenska pengar och fick ju för denna summa inte köpa en biljett på färjan.Kort fungerar ju inte på färjan och han fick inte betala i euro för färjeföraren.Av färjeföraren blev han hänvisad till bankomaten dit han gick och tog ut pengar.När han vid nästa tur och färjan kom tillbaka fick han återigen inte följa med ???Han hade ju nu en 500:- sedel och detta växlar man inte på färjan.Han förklarade att han försökt få ut mindre belopp på bankomaten men att den bara hade givit ut 500:- sedlar.(det gick alltså inte att ta ut ett mindre belopp än 500:- på bankomaten fredag kväll den 16/5)
Av färjeföraren blev han nu hänvisad att gå någon annanstans och växla.klockan hade nu hunnit bli närmare halv tio och konsum, statoil var stängt ...
Oturligt nog fungerade ej heller hans mobiltelefon så han kunde ej heller ringa mig.
Han försökte vid nästa tur en sista gång med att till färjeföraren betala de 18 kronorna och att få tillåtellse att vid retur erlägga de 2 kronor som fattades och förklarade sin omöjlighet att få växlat.
Svaret var nej
Så han fick åka hem igen ...
Jag har den fullaste förståelse för att det finns regler uppsatta som skall följas av färjeförarna men att det skall finnas NOLL flexibilitet tycker i alla fall jag är bedrövligt.
Följdfrågan man ställer sig är ju vilka direktiv färjeförarna fått för övrigt ?Jag har ju 2 barn i sju, åtta års åldern som fortsatt har svårt att hålla ordning på sina färjekort. Är direktiven från färjeförarnas arbetsledare att även dessa kommer att bli nekade överfart om de har glömt/tappat sina kort ??
Jag hoppas ivartfall att det finns någon form av direktiv utställda till färjeförarna och skulle gärna ta del av dessa, för det kan väl inte vara så att de (färjeförarna) gör godtyckliga bedömningar själva om när och mot vem de eventuellt ska kringgå uppställt regelverk ???
mvh
Staffan Francke
Nu skall väl dock förtydligas att man från politiskt håll bett om ursäkt för detta och situationen är utagerad. Dock är det en rolig anekdot när man för vänner och bekanta skall beskriva någon service person som är smidig som ett kassaskåp, och då min blogg idag handlade om mina åsikter gällande färjan till marstrand och hur skönt det är att slippa den nu för ett halvår framåt så fick historien komma med
Oavsett så slipper man detta nu då man med egen eka inte behöver bry sig om vare sig tider eller nyckfulla färjeförare. Dessa har nämligen ibland sina egna ideér om vad klockan är och faller man i onåd hos någon så kan man riskera att få bommen fälld framför ögonen på en så man får stå och vänta till kommande tur. Allt har väl blivit betydligt bättre numera än som det var förr om åren. Jag har själv blivit utskälld av en förare för många år sedan då jag skulle ta en nattfärja hem och på så vis väckt upp färjeföraren som om ingen skulle åka över till ön kunde sova bort hela sitt arbetspass nattetid. "veta hut, att väcka gammalt folk", var kommentaren samt att jag som resenär kunde väl planera mina tider bättre !!! Annars så var det väl mest Lasse Nilsson på Socitetshuset som var den som var drabbad av egensinniga färjeförare ... Vid något tillfälle tror jag det var en hel orkester som skulle spela på Såsen som inte fick ta med sin turnébuss över. De fick bära trummor, gitarrer och annat i regnet. Det "roliga" med denna historien var att när en tokarg Lasse Nilsson sprungit ner till färjan och föraren står och förklarar för honom att inga fordon fick köra över till ön efter 14.00 så rullade samtidigt en stor flyttbuss samt en grävmaskin ombord på färjan !!! (man förstår att Lasse till slut tröttnade på att driva verksamhet på ön och sålde sitt socitetshus till förmån för att bli slottsherre på Thorskog). Även om det mesta nuförtiden fungerar bra på färjan så hade vi själva en osannolik situation för ungefär ett år sedan då en bekant skulle komma ut och hälsa på oss på ön en fredagskväll ... Denna episod skapade följande arga brev som jag då skickade till ansvariga m.fl.
Hej Lars Remler
(kopia även skickad till Team Marstrand medlemmar m.fl, som eventuellt kan ha intresse av denna info)
Igår (fredag kväll 16 maj) satt vi hemma på marstrandsön och väntade på en vän som skulle besöka oss.Han kom aldrig ?Han hade bara 18:- i kontanter i svenska pengar och fick ju för denna summa inte köpa en biljett på färjan.Kort fungerar ju inte på färjan och han fick inte betala i euro för färjeföraren.Av färjeföraren blev han hänvisad till bankomaten dit han gick och tog ut pengar.När han vid nästa tur och färjan kom tillbaka fick han återigen inte följa med ???Han hade ju nu en 500:- sedel och detta växlar man inte på färjan.Han förklarade att han försökt få ut mindre belopp på bankomaten men att den bara hade givit ut 500:- sedlar.(det gick alltså inte att ta ut ett mindre belopp än 500:- på bankomaten fredag kväll den 16/5)
Av färjeföraren blev han nu hänvisad att gå någon annanstans och växla.klockan hade nu hunnit bli närmare halv tio och konsum, statoil var stängt ...
Oturligt nog fungerade ej heller hans mobiltelefon så han kunde ej heller ringa mig.
Han försökte vid nästa tur en sista gång med att till färjeföraren betala de 18 kronorna och att få tillåtellse att vid retur erlägga de 2 kronor som fattades och förklarade sin omöjlighet att få växlat.
Svaret var nej
Så han fick åka hem igen ...
Jag har den fullaste förståelse för att det finns regler uppsatta som skall följas av färjeförarna men att det skall finnas NOLL flexibilitet tycker i alla fall jag är bedrövligt.
Följdfrågan man ställer sig är ju vilka direktiv färjeförarna fått för övrigt ?Jag har ju 2 barn i sju, åtta års åldern som fortsatt har svårt att hålla ordning på sina färjekort. Är direktiven från färjeförarnas arbetsledare att även dessa kommer att bli nekade överfart om de har glömt/tappat sina kort ??
Jag hoppas ivartfall att det finns någon form av direktiv utställda till färjeförarna och skulle gärna ta del av dessa, för det kan väl inte vara så att de (färjeförarna) gör godtyckliga bedömningar själva om när och mot vem de eventuellt ska kringgå uppställt regelverk ???
mvh
Staffan Francke
Nu skall väl dock förtydligas att man från politiskt håll bett om ursäkt för detta och situationen är utagerad. Dock är det en rolig anekdot när man för vänner och bekanta skall beskriva någon service person som är smidig som ett kassaskåp, och då min blogg idag handlade om mina åsikter gällande färjan till marstrand och hur skönt det är att slippa den nu för ett halvår framåt så fick historien komma med