Nu har årets annonshysteri i dagspressen satt igång bland båtuthyrningsföretagen. Denna annonsering kommer nu att pågå dagligen fram till mitten av juli då de flesta aktörer börjar fatta och inse att detta forum inte gav några nya kunder i år heller, men det hinner man glömma bort till februari/mars nästa år då hysterin är igång igen... Vad det hela går ut på är att man via budgeterade radannonser i bl.a GP försöker att överträffa varandra i seriositet gentemot en kundgrupp som över huvudtaget inte fattar vad de skriver om. Temat brukar variera lite grann från år till år och just nu 2009 så är det hetaste ämnet att ha en "fräck bild". Tyvärr är det ju så att oavsett hur "fräck" bilden var i orginal och normal upplösning så blir den rätt ointetsägande i storlek 1 x 3 cm ! samt i svartvitt och med trycksvärta !!! Roligast i år är Björn Staffas som har ett företag som heter Stephaniecharter och som gjort ett collage av sju bilder på en yta av 1 x 3 cm. Man får ha ett mikroskop för att man överhuvudtaget skall kunna förstå vad det handlar om.
Glatt betalar alla 500:- vardera per dag för dessa totala meningslösheter och man undrar ju själv som aktör i branschen ibland vad det är för får man konkurrerar emot.
Jag har ofta ställt mig själv frågan varför de fortsätter med detta, år efter år, och svaret finns nog i en form av grupptryck. Det är ingen som vågar dra sig ur då de tror att då får någon annan alla kunderna ! Det som de missat och borde insett för länge sedan är ju dock att denna typ av annonsering hörde 80 och 90-talet till. Skall man hyra en båt i medelhavet eller på svenska västkusten så är det betydligt enklare att ta fram information via internet än att köpa en mängd dagstidningar och leta runt bland obegripliga radannonser som kund.
Glatt betalar alla 500:- vardera per dag för dessa totala meningslösheter och man undrar ju själv som aktör i branschen ibland vad det är för får man konkurrerar emot.
Jag har ofta ställt mig själv frågan varför de fortsätter med detta, år efter år, och svaret finns nog i en form av grupptryck. Det är ingen som vågar dra sig ur då de tror att då får någon annan alla kunderna ! Det som de missat och borde insett för länge sedan är ju dock att denna typ av annonsering hörde 80 och 90-talet till. Skall man hyra en båt i medelhavet eller på svenska västkusten så är det betydligt enklare att ta fram information via internet än att köpa en mängd dagstidningar och leta runt bland obegripliga radannonser som kund.