söndag 20 september 2009

Åka RIB - Hur dum och ÄNNU dummare får man va ?


Artikelserien i GP om RIB båtar har ett ännu tokigare inlägg. Det är sjöfartsinspektionen som utalar sig om att alla där är eniga om att denna typ av verksamhet borde förbjudas !!!

och ????
(frågar man sig)






Om ni nu är eniga om detta så varför inför ni då inte detta förbud (?). Jo, förmodligen för att Sjöfartsinspektionen (nuvarande transportstyrelsen) är ännu ett i raden av helt meningslösa och fullständigt onödiga instanser som avlönar "tyckare". Detta är om möjligt ÄNNU dummare än såväl RIB båtar samt de som betalar pengar för att färdas i dessa.

Artikel GP 18/9-2009

"Vi vill helst stänga hela verksamheten"
Utredarna på Transportstyrelsen, f d Sjöfartsinspektionen, är överens i sin syn på Rib-charter: - Vi skulle helst vilja stänga hela verksamheten, säger Sten Andersson.

- Det är en sjöfart som vi inte varit i närheten av tidigare. Den är helt emot vår natur - vi är ju sjökaptener allihop på enheten, säger Andersson.
Andra rederier som råkat ut för olyckor kan få förmaningar att ändra rutiner, fartygskonstruktioner eller att i fortsättningen vara försiktigare och sätta säkerheten främst.
Det går inte med Rib-företagen, vars själva affärsidé är att sälja äventyrligheter.
"Forsränning är ofarligare"
- Det gäller att ligga så nära gränsen som möjligt, helst gå över den, säger Andersson. Det är bedrövligt. Forsränning är ofarligare; de kommer aldrig upp i samma farter.
Och skepparnas sjömanskap ger han inte så mycket för - deras fartygsbefälsexamina, maskinbefälsexamina och höghastighetscertifikat till trots:
- Jag har varit i kontakt med flera av dem som varit inblandade i olyckor. Allihop tycker att de kört säkert.
- Dessutom ställer Rib-båtarna till ett elände i skärgården, säger Andersson, som är från Smögen. Ejderstammen hotas. Honorna blir så rädda när båtarna kommer att de dyker och då tar truten deras ungar.
Olyckan ännu inte rapporterad
Enligt lag är skepparna skyldiga att direkt och självmant rapportera alla olyckor till utredningsenheten. Det sker nästan aldrig.
- Vi är fullständigt medvetna om att det händer mycket mer än vi känner till, säger Andersson. Om inte Sjöräddningscentralen MRCC, kustbevakning, polis eller medier uppmärksammar händelserna får vi inget veta. Det skulle vara en stor hjälp om de som är med om olyckor och incidenter anmäler det till oss.
Olyckan på Krossefjorden, där Ronald Johansson fick sin ryggskada, har fortfarande - ett år efteråt - inte rapporterats av företaget, Greau Charter AB.
- Det är av ren okunskap i så fall, säger skepparen Staffan Alex, som driver företaget.
Begärdes in
En liknande olycka tidigare samma dag i Stockholmsområdet anmäldes inte heller. Först när den skadade kvinnan inte fick gehör hos sitt försäkringsbolag och hennes sambo därför kontaktade utredningsenheten, fick myndigheten veta vad som hänt och kunde begära in rapport.
Olyckan vid Danska Liljan den 3 september, när en Rib-båt vattenfylldes efter att ha slagit i en våg i för hög fart, har inte heller rapporterats. Men GP:s publicering fick, enligt Andersson, utredningsenheten att den 8 september begära in en rapport.
- Vi håller på med den, säger Stefan Eriksson på Swedish Action Rib, men hävdar att anmälan om händelsen skickats in på eget initiativ.
Tillstånd behövs inte
De rapporter som upprättas handlar om normala olyckor, sådant som vanligen händer på sjön: grundstötningar, krockar, maskinhaverier. Sådant som enheten har gedigen kompetens för att utreda och bedöma. Den nya faran, att båtarnas slag mot vågorna ger skadade ryggar, är inget som enheten ägnat några ingående studier:- Ingenting, säger Andersson.
Bolagen behöver inte söka tillstånd för sin charterverksamhet. Däremot ställs krav på skepparna. Sedan två år måste de bland annat ha ett höghastighetscertifikat. 38 sådana utfärdades förra året. 39 hittills i år.
Ännu har inget återkallats.
Björn Hansson
031-62 46 33