torsdag 16 april 2009

Hej då ! Marstrandsfärjan ...


Äntligen, så slapp jag åka med färjan för första gången på ett halvår nu på morgonen. Har alltså sjösatt ekan och är man bosatt på marstrandsön så är egen båt guld värd. Nu slipper man ständigt titta på klockan och räkna ut om man hinner med nästa färja eller ej, eller om man skall stanna hemma eller på jobbet 10 minuter till för att man skall slippa springa. I år har dessutom turlistan förändrats på färjan och då jag efter 15 år fortsatt kunde glömma bort tiderna enligt den gamla tidtabellen så var ju en ny lista väldigt komplicerat att hantera.
Oavsett så slipper man detta nu då man med egen eka inte behöver bry sig om vare sig tider eller nyckfulla färjeförare. Dessa har nämligen ibland sina egna ideér om vad klockan är och faller man i onåd hos någon så kan man riskera att få bommen fälld framför ögonen på en så man får stå och vänta till kommande tur. Allt har väl blivit betydligt bättre numera än som det var förr om åren. Jag har själv blivit utskälld av en förare för många år sedan då jag skulle ta en nattfärja hem och på så vis väckt upp färjeföraren som om ingen skulle åka över till ön kunde sova bort hela sitt arbetspass nattetid. "veta hut, att väcka gammalt folk", var kommentaren samt att jag som resenär kunde väl planera mina tider bättre !!! Annars så var det väl mest Lasse Nilsson på Socitetshuset som var den som var drabbad av egensinniga färjeförare ... Vid något tillfälle tror jag det var en hel orkester som skulle spela på Såsen som inte fick ta med sin turnébuss över. De fick bära trummor, gitarrer och annat i regnet. Det "roliga" med denna historien var att när en tokarg Lasse Nilsson sprungit ner till färjan och föraren står och förklarar för honom att inga fordon fick köra över till ön efter 14.00 så rullade samtidigt en stor flyttbuss samt en grävmaskin ombord på färjan !!! (man förstår att Lasse till slut tröttnade på att driva verksamhet på ön och sålde sitt socitetshus till förmån för att bli slottsherre på Thorskog). Även om det mesta nuförtiden fungerar bra på färjan så hade vi själva en osannolik situation för ungefär ett år sedan då en bekant skulle komma ut och hälsa på oss på ön en fredagskväll ... Denna episod skapade följande arga brev som jag då skickade till ansvariga m.fl.
Hej Lars Remler
(kopia även skickad till Team Marstrand medlemmar m.fl, som eventuellt kan ha intresse av denna info)
Igår (fredag kväll 16 maj) satt vi hemma på marstrandsön och väntade på en vän som skulle besöka oss.Han kom aldrig ?Han hade bara 18:- i kontanter i svenska pengar och fick ju för denna summa inte köpa en biljett på färjan.Kort fungerar ju inte på färjan och han fick inte betala i euro för färjeföraren.Av färjeföraren blev han hänvisad till bankomaten dit han gick och tog ut pengar.När han vid nästa tur och färjan kom tillbaka fick han återigen inte följa med ???Han hade ju nu en 500:- sedel och detta växlar man inte på färjan.Han förklarade att han försökt få ut mindre belopp på bankomaten men att den bara hade givit ut 500:- sedlar.(det gick alltså inte att ta ut ett mindre belopp än 500:- på bankomaten fredag kväll den 16/5)
Av färjeföraren blev han nu hänvisad att gå någon annanstans och växla.klockan hade nu hunnit bli närmare halv tio och konsum, statoil var stängt ...
Oturligt nog fungerade ej heller hans mobiltelefon så han kunde ej heller ringa mig.
Han försökte vid nästa tur en sista gång med att till färjeföraren betala de 18 kronorna och att få tillåtellse att vid retur erlägga de 2 kronor som fattades och förklarade sin omöjlighet att få växlat.
Svaret var nej
Så han fick åka hem igen ...
Jag har den fullaste förståelse för att det finns regler uppsatta som skall följas av färjeförarna men att det skall finnas NOLL flexibilitet tycker i alla fall jag är bedrövligt.
Följdfrågan man ställer sig är ju vilka direktiv färjeförarna fått för övrigt ?Jag har ju 2 barn i sju, åtta års åldern som fortsatt har svårt att hålla ordning på sina färjekort. Är direktiven från färjeförarnas arbetsledare att även dessa kommer att bli nekade överfart om de har glömt/tappat sina kort ??
Jag hoppas ivartfall att det finns någon form av direktiv utställda till färjeförarna och skulle gärna ta del av dessa, för det kan väl inte vara så att de (färjeförarna) gör godtyckliga bedömningar själva om när och mot vem de eventuellt ska kringgå uppställt regelverk ???
mvh
Staffan Francke
Nu skall väl dock förtydligas att man från politiskt håll bett om ursäkt för detta och situationen är utagerad. Dock är det en rolig anekdot när man för vänner och bekanta skall beskriva någon service person som är smidig som ett kassaskåp, och då min blogg idag handlade om mina åsikter gällande färjan till marstrand och hur skönt det är att slippa den nu för ett halvår framåt så fick historien komma med

onsdag 15 april 2009

Zorba på Lefkada


Ja, rubriken är alltså namnet på en av de eskaderseglingar som vi kommer att genomföra i år. 21 till 28 september är de datum vi satt och Lefkas i Grekland kommer att vara platsen för detta äventyr. Att eskadersegla är fantastiskt roligt, även för en arrangör. Vi har ibland upp till 100 personer som följer med och vi brukar blanda rätt så rejält i besättningarna. Deltagarna känner ju oftast inte varandra från början och de kommer från alla delar av landet. Seglarvanan och (o)vanan är ju även denna högst varierande. Man bor 10 och 10 på varje enskild båt i dubbelhytter och gemensamt så skall man dels se till att ta båten från hamn till hamn och även göra alla praktiska sysslor ombord på en båt gemensamt. Det som förvånat mig i alla år som vi har hållt på med detta är hur enkelt och smärtfritt allt avlöper. När vi seglade runt i den saroniska övärlden utanför Aten för ett par år sedan, och var 10 båtar med ett hopkok av människor i alla åldrar, lika många killar/män som damer/tjejer, par och singlar så fick jag samma kommentar från alla båtarna när jag gick runt vid hemkomsten till Aten för att se att allt var ok. På varje individuell båt så tyckte de att just de hade varit så lyckligt lottade att hamna tillsammans !!! Det handlade alltså om 100 personer som vi på måfå parat ihop om grupper om 10 i varje och alla tyckte att just de hade hamnat i den "bästa" gruppen !!! (helt otroligt) ... Jag tror att det fungerar som så att man som person och individ under en kortare tidsperiod kan ha överseende med andra människors egenheter och brister samt att man själv i den nya gruppen vill visa sig behjälplig själv med alla de sysslor som skall utföras. Hur det hade sett ut om man kört dessa eskadrar i tvåveckors etapper hade nog varit annorlunda ... Oavsett, för den som inte har varit med på ett sådant här äventyr så är det något jag verkligen kan rekommendera. Läs gärna mer om en av höstens seglatser via följande länk: http://swedecharter.web.funktion.nu/_vrigt/eskader_visningsresor/zorba_i_lefkada-6397,5871,6405-6405.html , eller klicka på rubriken eller bilden.

tisdag 14 april 2009

Flyg SAS till Kroatien


Säsongen har nu satt igång nere i Kroatien och vi hoppas att alla arrangörer när det gäller flyg kommer att överleva säsongen. Det är många i år och som det ser ut så kommer flera flighter att gå med obokade stolar. Att det skall bli ngn sista minuten rea på flygstolar verkar inte vara aktuellt hos någon av de aktörer vi har varit i kontakt med.
Att som kund välja flygbolag och operatör gör man ju oftast och vanligtsvis efter pris och bra tider. Under rådande situation kan det dock vara så att man tar med i beräkning, vem som är den slutlige operatören. Även under högkonjukturens år så försvann ju ett antal flygbolag som Sterling, Eastjet, Flyme för att nämna några. Många var de som här hade bokat för en eller ett par hundralappar billigare än vad en SAS biljett till samma destination kostade. Det finns ju alltid en risk att boka med ett lågprisflygbolag och oavsett om man är försäkrad på något sätt och får sina pengar tillbaka i bästa fall så är ju semesterveckan förstörd. Bland årets aktörer så hittar vi Dubrovnik Airlines, Norweigan, Scandjet, Ryan m.fl, m.fl ...

Jag väljer dock att satsa mina pengar på att det är bara SAS som garanterat kommer klara sig hela säsongen. SAS är ju bl.a ägt av Svenska, norska och danska staten och att de skulle försätta SAS i konkurs ser väl alla som en helt orimlig situation. Övriga är ju dock bara vanliga affärsföretag och viker marknaden och man inte har pengar att klara driften så är ju tyvärr en konkurs det alternativ som återstår. Oavsett hur dessa bolag sett ut tidigare år och vilka siffror som funnits redovisade under högkonjuktursåren så får man inte glömma bort att allt nu förändrats väldigt snabbt. SAS har bra flighter från såväl Stockholm som Göteborg till bl.a Split och Pula. Platstillgång, boka, priser, tider kan man finna via följande länk:
http://195.198.202.250/swedechartsok.a5w
eller klicka på bilden eller rubriken till denna text.
//staffan francke . swede charter

måndag 13 april 2009

Svenska båtuthyrare - Svenska båtuthyrarföreningen


Snubblade idag på en sida på internet som jag inte trodde fanns längre. Det gäller Svenska båtuthyrarföreningen (SBF) som var ett forum för oss båtuthyrare under 90-talet. Vi brukade träffas en gång per år och en del bra saker kom ut från våra möten. Hotel Lorensberg i Göteborg var samlingspunkten i samband med Göteborgs båtmässa. Bl.a så skapades det generella hyresavtal mellan kund och företag som fortsatt användes av flera. Vi hade på den tiden även ett avtal med Svenska Sjö som då var ledande när det gällde båtförsäkringar. I övrigt var det mest lite allmänt skvaller och synpunkter som kom upp på mötena ...
Fördelen föreningen hade var ju att den samlade ALLA företag i branschen och på så sätt så blev ju dessa möten en trevlig träffpunkt med kollegor och konkurrenter.
Föreningen startade ngn gång i mitten/slutet av åttiotalet och i mitten av nittiotalet så var vi nog som flest medlemmar. Ordförande var Rune Stålheim på Scandinavian Charterboats som väl räknas som den som startade upp båtuthyrningsbranschen kommersiellt i Sverige. Bland ursprungsmedlemmarna fanns även flera andra gamla charterikoner som PA Malmgren (First Charter), Per Fellenius (Maxicharter), Roffe Carlsson (RTC), Lasse Lindroth (Poseidon), Swedenhielm, där jag inte kommer ihåg vad hans företag hette, m.fl ...
"Farbror" Sven (sven modig), var ju en annan färgstark personlighet som nu liksom de flesta övriga avslutat sina karriärer som båtuthyrare.

I början av 2000-talet så hade en hel del nya ansikten kommit med i föreningen men efter det att Per Fellenius avslutade sitt orförandeskap i föreningen 2001 så tror jag att föreningen dog.(vi avslutade själva vårat medlemskap vid denna tidpunkt).

En gruppering avundsjuka aktörer försökte härefter i ett par år använda föreningen som säljportal för sina egna verksamheter. Här på västkusten var en rolig episod när tre aktörer ritade in på kartan vilka områden var och ett av företagen skulle ha ensamrätt (?) till ... De missade dock att det var Swede Charter och Bohuscharter som var de företag som kunderna valde att hyra av och att det var vi som hade tillgång till de flesta båtarna, så hur det gick med deras skrivbordsplanering kan ju alla räkna ut.

Vi trodde nog alla (utan de som tydligen finns kvar i denna förening) att den hade upphört. Vad den fyller för funktion idag har jag ingen aning om då den bara innefattar 4 idag aktiva företag där inget med möjligen Navigare som undantag är etablerade inom sitt verksamhetsområde gällande uthyrning.
I Stockholm finns ju bl.a två betydligt större aktörer än RTC i form av Sailmarine och Boatcharter Stockholm. Även Midnight Sun ser vi att de plockat bort som medlem och det beror väl förmodligen på något personligt agg från någon av kvarvarande medlemmar, de har varit noga med att poängtera uteslutning i sitt nyhetsforum. (föreningen gick ju just från att vara en förening och tillvarata branschens (läs alla företags) intresse till att en bli en liten gruppering av företag som främst vill främja sina egna intressen).
På västkusten finns ju inget idag verksamt båtuthyrningsföretag representerat, då såväl Tradic som Ellen Yachtings verksamheter upphört, ivartfall aktivt.
Sjösportskolan och ABC sysslar ju mest med att kränga dyra kursböcker så att inte ont anande båtägare skaffar sig ytterligare ngt totalt meningslöst cerifikat och stämpel till sina blåa böcker.

Navigare är ju det enda företag i föreningen som har ngn verksamhet utomlands och att inte någon annan aktör finns med måste väl uppfattas som konstigt (?) då vi är cirka 10-talet företag till som opererar i större skala i såväl medelhavet som i västindien.

"Nuvarande medlemmar har kanske ritat på en karta även de om vem som skall ha ensamrätt på olika områden ... :-) "
//staffan francke . swede charter

söndag 12 april 2009

Högvakten på Marstrand har "ny" öppnat ...


Påsken har kommit och är nu snart passerad. I Marstrand är påsken = att sommaren snart är på gång och med helgens väder så stämmer ju detta verkligen. Vet inte hur många grader det varit men man har kunnat vistas utomhus i T-shirt !!! och bara detta är ju helt ok.

När påsken kommer så öppnar varje år ett par av krogarna upp för säsongen här ute på ön. Det har ju varit lite tyst i vinter då Kenny´s Högvakten med sin sportsbar har haft stängt. Det har ju de senaste vintrarna varit ett fantastiskt tillskott för oss som bor härute att man kunnat gå till Högvakten, ta en pilsner och se Frölunda spöa Färjestad i Hockey en mörk januarikväll.

Om jag förstod allt rätt så var det ägarna till själva fastigheten (inkl restaurangen) som inte ville förlänga avtalet med Kennys "sportsbar" Högvakten. De tyckte att det blivit ett tillhåll för ungdomar (?) och sa upp avtalet med honom för att satsa på en mer "sofistikerad" restaurang. Han som idag skall driva krogen är en populär marstrandsbo, "Challe", och det är självklart man önskar honom all lycka. Det som är svårt att förstå är dock, vad var vitsen med att ta bort Kenny ? I torsdags öppnade "nya" högvakten för säsongen, och skillnaden mot tidigare var obefintlig förutom att den bild och ljudanläggning som Kenny satt in var nedmonterad. Samma publik (= det yngre gardet), öl i baren, tjo och tjim ... Ja så har det alltid varit på Högvakten och kommer nog så förbli. Men varför man plockade bort Kenny och hans lyckade koncept sportsbar kan ivartfall inte jag förstå. Tidigare kunde man dricka öl och se på hockey, fotboll etc .. Nu kan man bara dricka öl (?). Vad som tanken var och vilken resultat man hade förväntat sig gällande att Högvakten nu skulle bli en sofistikerad restaurang vet jag inte, men fastighets/restaurang ägarna är ju själva fast boende här på Marstrand och har varit här i långt många fler år än undertecknad så de borde väl veta omöjligheten av detta (?) Högvakten är, förblir och har alltid varit ett ölschapp så varför inte följa den nu avpolletterade Kenny´s exempel och göra det till ett schysst ölschapp. Inte f-n kan man få för sig att en torsdagskväll i november ute på marstrandsön gå ut på en krog för att äta/dricka, men med hjälp av en storbildsTV, pay-per-view-kort samt lite sinne för vad merparten av de som bor ute Marstrand vintertid så fixade Kenny detta. Även om jag själv inte tillhörde kategorin stamgäster så var det väldigt mkt roligare att kunna gå ut och se på t.ex Manchester United-Liverpool (+1 elle 2, 3 öl), än att sitta hemma. Men att bara gå ut en kväll i november och dricka öl på ett förmodligen helt folktomt Högvakten under lågsäsong ser jag svårt att motivera ngn att göra.
Man får väl hoppas att de nuvarande ägarna och de som fattar besluten, alltså kommendanten på fästningen Eiwe Svanberg med fru, kanske fattar poängen och tar tillbaka Kenny´s koncept men chanserna är nog rätt små tyvärr.
// staffan francke . swede charter

lördag 11 april 2009

RTC, Bohuscharter, Sunwaves, Sjösportskolan, Tradic m.fl ...


En annan intressant notering när det gäller båtuthyrningsföretagen i Sverige och deras idé och tankar om hur de skall lyfta fram sig själva som det bästa och mest seriösa alternativet är att tala om i text och tal om hur många år man varit verksam.
Bra att känna till är ju att svenska båtuthyrnings och förmedlings bolag i princip undantagslöst är "enmansföretag", alltså även om det är 2 som står för bolaget och att det i bästa fall kan finnas upp till en handfull heltidsanställda, som oftast är rekryterade bland nära och kära, så står och faller hela verksamheten med den som frontar utåt.

Jag noterar att bland företagen i rubriken så hävdar de nog samtliga lite fel årtal om hur länge de verkligen arbetat med denna bransch.
Visst kan det vara imponerande att se att Kalle Nordström på Sjösportskolan som går ut med att deras verksamhet funnits sedan 1967 ! Kalle var då 1 år gammal så det borde väl vara dags nu att göra något annat med sitt liv. (?)
RTC, har nu i dagarna fått ut på sin hemsida att de minsann har haft sin verksamhet ända sedan 1968 ! RTC, (namnet är baserat på initialerna i företagets grundare Rolf Tonny Carlsson), och javisst han började väl kanske att hyra ut någon båt på annons 1968, men i övrigt så var verksamheten aktiv under hans ledning främst under 80 och 90-talet. 2006 gick Rolf i pension och de som köpte företaget (och hans initialer) har aldrig haft något som helst med detta företag och dess verksamhet att göra före detta årtal. = "Since 2006" hade varit en mer korrekt information.
Sunwaves har lite blandat information som de går ut med, dels informerar de på sin hemsida att de varit i branschen i 20 år, dels så berättar de att de funnits sedan 60-talet även dom. Som kund kanske man funderar på om de överhuvudtaget kan räkna (?) Även likt RTC-båtkontakten så borde ett mera korrekt årtal vara "since" 2006 eller 2007. Nuvarande ägare är en av detta företags gamla kunder, ja han har faktiskt hyrt båt även av oss på Swede Charter. Någon annan anknytning till Sunwaves verksamhet före 2006/07 finns givetvis inte.

Bohuscharter går inte fullt så långt tillbaka i tiden som övriga. De tycker att de har funnits sedan 1992, men även detta är så klart helt fel. Här får man ju dock ta hänsyn till att nuvarande ägare, enligt vår åsikt, är rätt så labil i sin läggning och rent allmänt har en dålig verlighetsuppfattning om såväl sig själv som andra. Sanningen när det gäller Bohuscharter är att det startades av konstapel Tommy Hallberg 1994, han tog då även med sin kollega i polisbilen, Thomas Hallarås i verksamheten.

Nuvarande ägare till Bohuscharter, Hans Otterberg, hade en Maxi 95, som hyrdes ut via Tommy och Thomas. Det är kanske så han tänker (?) när han skriver "since 1992". Även i detta fall så skall ett korrekt årtal vara runt 2006. Detta är det år då Thomas Hallarås hoppade av och startade annat bolag. Hans Otterberg tog då över driften och det numera nersolkade namnet Bohuscharter och har sedan dess kunnat klara sig kvar på det som Thomas lämnade efter sig, men då karln, enligt vårt tycke, fullständigt saknar känsla för branschen så går det nog snart som så att detta företag upphör.

Tradic Marin, är ju en ännu sorgligare historia när det gäller hur det kan gå när ägarförhållandena ändras. Björn och Ulla-Kristina som startade och drev företaget ett 10 tal år sålde det till någon som ivarjefall inte jag kan förstå varför han köpte (?)
Året var väl även här 2006 och efter det så försvann bolagets verksamhet i princip helt på ett par månader ...

Ja, för att återvända till Sjösportskolan, som i och för sig inte längre drivs av dess grundare Dick Berghede så är ju nuvarande ägare, Kalle, så nära en kopia som man kan komma. Han tog över verksamheten ngn gång i början på 2000-talet. Några egna ideér har han väl inte och det kanske är bra det för säkrast är väl att förvalta det som Dick byggde upp så länge det går. Vilket årtal han skriver spelar således mindre roll.

Ja, som vän av ordning så får jag väl redogöra för vilket årtal jag själv uppger när det gäller Swede Charter, och här är det 1994, som gäller, och den 27 oktober för att vara helt korrekt. Detta är den dag som det företag som våra kunder bokar och betalar till registrerades hos PRV. Undertecknad, Staffan Francke, har sedan dess varit 100% ägare och stått för driften.
// staffan francke . swede charter

fredag 10 april 2009

Radannonshysterin bland båtuthyrningsföretagen


Nu har årets annonshysteri i dagspressen satt igång bland båtuthyrningsföretagen. Denna annonsering kommer nu att pågå dagligen fram till mitten av juli då de flesta aktörer börjar fatta och inse att detta forum inte gav några nya kunder i år heller, men det hinner man glömma bort till februari/mars nästa år då hysterin är igång igen... Vad det hela går ut på är att man via budgeterade radannonser i bl.a GP försöker att överträffa varandra i seriositet gentemot en kundgrupp som över huvudtaget inte fattar vad de skriver om. Temat brukar variera lite grann från år till år och just nu 2009 så är det hetaste ämnet att ha en "fräck bild". Tyvärr är det ju så att oavsett hur "fräck" bilden var i orginal och normal upplösning så blir den rätt ointetsägande i storlek 1 x 3 cm ! samt i svartvitt och med trycksvärta !!! Roligast i år är Björn Staffas som har ett företag som heter Stephaniecharter och som gjort ett collage av sju bilder på en yta av 1 x 3 cm. Man får ha ett mikroskop för att man överhuvudtaget skall kunna förstå vad det handlar om.
Glatt betalar alla 500:- vardera per dag för dessa totala meningslösheter och man undrar ju själv som aktör i branschen ibland vad det är för får man konkurrerar emot.
Jag har ofta ställt mig själv frågan varför de fortsätter med detta, år efter år, och svaret finns nog i en form av grupptryck. Det är ingen som vågar dra sig ur då de tror att då får någon annan alla kunderna ! Det som de missat och borde insett för länge sedan är ju dock att denna typ av annonsering hörde 80 och 90-talet till. Skall man hyra en båt i medelhavet eller på svenska västkusten så är det betydligt enklare att ta fram information via internet än att köpa en mängd dagstidningar och leta runt bland obegripliga radannonser som kund.